Udany Rebranding- klucz do sukcesu
Jest ciepły wieczór 20.06.2017 godzina 22:41![]() |
Logotyp Circle K |
Kontekst
Formalnie 1 kwietnia 2016 firma Statoil Fuel & Retail Polska zmieniła nazwę na Circle K Polska. Cofając się jeszcze 4 lata wstecz spółka matka Statoil Fuel & Retail zarządzająca stacjami w 8 krajach została sprzedana przez koncern Statoil (kontrolowany przez rząd Norwegii) kanadyjskiej firmie Alimentation Couche-Tard Inc. za około 2,8 mld $. Jak podaje strona internetowa http://corpo.couche-tard.com/en/our-company/ jest to firma dla której kluczowym biznesem są sklepy formatu convenience (jak to dobrze przetłumaczyć?- wygodny sklep- dziwnie brzmi) i jest liderem pod tym kątem w Kanadzie i jest silnie obecna w USA. W europie jest obecna w Norwegii, Szwecji, Dani, Estonii, Litwie, Łotwie, Rosji, Irlandii oraz "important presence in Poland". Łącznie zatrudnia ok. 100 tys. pracowników.Co dalej... We wrześniu 2015 Couche-Tard ogłosiła konsolidację portfela swoich wszystkich marek detalicznych pod jedną globalną marką Circle K. Dlatego właśnie znika Mac's, Kangaroo Express oraz Statoil. Zmiany zostały zapoczątkowane za wielką wodą, a na Starym Kontynencie w Skandynawii w roku 2016. W Dani, Szwecji i Norwegii proces został już zakończony, nadal trwa w krajach bałtyckich, a u nas dopiero się zaczyna,w Irlandii działa pod marką Topaz i brak informacji o rebrandingu, w Rosji planowany na rok 2018. Kolejności prowadzonego rebrandingu nie udało mi się rozgryźć, bo nie jesteśmy ani największym rynkiem, ani najmniejszym, ani najbardziej egzotycznym, ani jakimś specyficznym.
![]() |
Pierwsza i flagowa stacja Circle K w Warszawie tuż obok siedziby firmy |
Nowa nazwa i logotyp
Zastanawiam się jak zostanie przyjęta nowa nazwa, wydaje się być ona trudniejsza dla klienta z Polski niż Statoil, ale skoro nauczyliśmy się mówić Auchan, Croissant czy Louis Vouitton to Circle K też z czasem okiełznamy. Nie udało znaleźć mi się drogi dojścia osób decyzyjnych w Couche-Tard do tej nazwy, ale wierzę, że jest najlepszą z możliwych pod kątem globalnym marki. Ja oceniam ją pozytywnie świeża nazwa ciepła kolorystyka, łatwe do zapamiętania logo, choć nie pasuje mi, że brzmi anglojęzycznie (mamy już Shell, BP) i jest stosunkowo długa do wymawiania. Słysze głosy osób z mojego otoczenia, że nazwa jest bezsensu (cokolwiek to znaczy) i że Statoil było prostsze. Ciekawe jakie propozycje były na stole, że wybrano właśnie taką. Nie jesteśmy kluczowym rynkiem dla Circle K, a było trzeba pogodzić uwarunkowania wewnętrzne 10 krajów, na pewno nie było łatwo i może stąd brak entuzjazmu osób postronnych. Z drugiej strony należy pamiętać, że człowiek jako istota nie lubi zmian, woli raczej to co mu bliskie i sprawdzone. Być może każda zmiana nazwy będzie negowana przez większość?Koncepcja
Jak podeszli do zadania komunikacji ludzie z Circle K? Jednym słowem- dobrze. Można dyskutować czy koncepcja i realizacja się podoba lub nie. Ważne żeby była SKUTECZNA i w przejrzysty sposób wytłumaczyła Kowalskiemu co się dzieje. Główne hasło kampanii to: "NOWA NAZWA. CI SAMI LUDZIE.". Spotkać można również różne wariacje tego hasło, np. "NOWA NAZWA. WCIĄŻ PYSZNA KAWA" czy "NOWA NAZWA. TE SAME BENEFITY." W mojej ocenie jest to dobre zagranie i wskazuje wyraźnie, że firma jest zadowolona z wizerunku jaki posiada w Polsce i chce go zaimportować pod nową markę. Starają się w ten sposób skrócić dystans z odbiorcą i zdobyć jego zaufanie, 'zobacz cały czas tutaj, po sąsiedzku jesteśmy i czekamy na Ciebie'. Praktycznie nie tłumaczą się z tego dlaczego takie ruchy są wykonywane (można je odgrzebać gdzieś w informacjach prasowych lub publikacjach, ale nie w komunikacji).
Jakie narzędzia zostały użyte?
Nie wiem czy mój opis będzie kompletny, ale to co udało mi się zaobserwować. Spoty radiowe, reklama internetowa w social media (graficzna, tekstowa, video), filmy na YT, materiały POS na stacjach, współpraca z influencerem/vlogerem, PR oraz event'y. Nie zaobserwowałem outdoor'u oraz reklamy telewizyjnej (podejrzewam, że jest, ale za mało oglądam).Komunikacja
Radio (automatycznie dobrze targetuje grupę kierowców) raczej krótkie, wesołe i z konkretnym przekazem, typu:A: Założysz się, że wstrzymam oddech do najbliższej stacji Statoil?
B: OK, zakład.
Lektor: Lepiej tego nie rób, stacje Statoil zmieniają się na Circle K.
Reklama na facebooku typu 'Pojedyncze zdjęcia' z zaproszeniem na otwarcie stacji |
Na YT chyba te same filmy co w social media.
Do współpracy zaproszono autorkę kanału na YT o nazwie 'Mówiąc inaczej'. Tytuł odcinka to: Jak to się czyta?! Czyli kłopotliwe nazwy marek. O Circle K jest stosunkowo krótka wzmianka, ale odcinek jest oznaczony odpowiednim opisem (materiał sponsorowany przez...) oraz zawiera link do strony. Zobaczyć można tutaj.
![]() |
Baner przy wjeździe na stację |
![]() |
Ekran monitor dystrybutora samoobsługowego |
Ostatnie z działań czyli eventy podczas otwarcia stacji pod nowym szyldem, nie uczestniczyłem, widziałem jedynie relacje, sprawiają wrażenie dobrze przygotowanych i atrakcyjnych. Zauważyłem, że wykorzystywali nawet transmisję live w social media.
Jeszcze jedna rzecz super mega mi się spodobała. Intro w poniższym filmie, jak logo Statoil zostało połączone z logotypem Circle K- mistrzostwo i podejrzewam, że przygotowane już wcześniej centralnie.
Podsumowując- uważam, że nie jest to efektowne, ale na pewno efektywne. O to chodzi przy rebrandingu.
Chciałem porównać z innymi akcjami rebrandingu, ale niestety ciężko mi to zrobić? Do głowy przychodzą mi tylko 3 grube tematy Era --> T-Mobile, Idea --> Orange, Telewizja N i Canal+ --> NC+. Niestety wszystkie są zbyt odległe w czasie, abym był w stanie sobie przypomnieć o nich coś poza tym, że miały miejsce.
Jest 22.06.2017 23:36 i koniec pisania tego posta na tę chwilę
Uzupełnienie 26.06.2017 00:32
W pewnym momencie nabrałem wątpliwości czy reklamy zapraszające na otwarcie stacji są geotargetowane, to byłaby wtopa! Stało się tak z dwóch powodów.
- Wyświetliła mi się reklama stacji gdzieś...
- Ktoś w komentarzu napisał:
Stwierdziłem, że trzeba to sprawdzić. Po sprawdzeniu lokalizacji:
od razu skojarzyłem, że przejeżdżałem w okolicy Zalewu Zegrzyńskiego dnia poprzedniego co tłumaczy sytuację nr 1. Przed chwilą zidentyfikowałem przyczynę sytuacji nr 2. Oto ona:
Trafiony zatopiony |
Odległość drogowa pomiędzy miejscowością Skrzeszewo i Skrzeszew = 228 km |
Są dwie bardzo podobne miejscowości, Skrzeszewo oraz Skrzeszew, przy odmianie 'dla klientów stacji w...' wyjdzie taka sama forma. Odległość komentatora może pasować do rozsądnego geotargetowania. Ufff, to znaczy, że ludzie w Circle K jednak myślą :)
Uzupełnienie 2 26.06.2017 20:19
Nie myliłem się. Zobacz tutaj 2:03
Materiał opublikowany już w 2015 roku, więc dawno temu, a to przejście między logo Statoil i Circle K już istnieje. W ogóle jest to film przedstawiający koncepcję powstawania nowego logo. W opisie jest wyraźna informacja, że ten kolor pomarańczowy to spuścizna po Statoil :)
Komentarze
Prześlij komentarz
heja banana